Toti cei care mănâncă Monoglutamat de Sodiu (MSG sau E621) vor muri!

Borcanul meu de MSG
Borcanul meu de MSG

E adevărat, toate studiile efectuate până acum au demonstrat că toţi cei care consumă acest drog alimentar la un moment dat vor muri. Nu există absolut niciun studiu sau măcar un indiciu clar care să arate că vor muri mai repede decât cei care nu consumă, dar la un moment dat sigur vor muri. Cam atât ştim cu siguranţă despre monoglutamatul de sodiu până în prezent. FDA (Food and Drug Administration) a clasat produsul ca fiind inofesinv, in aceeasi grupa cu sarea, bicarbonatul de sodiu si alte saruri, singura restrictie este ca nu se poate pune in produse destinate sugarilor (dar sunt foarte multe ingrediente care nu se pun in formulele de lapte praf, spre exemplu ma indoiesc ca aptamil contine curry sau ardei iuți).

De altfel MSG e o substanţă care se găseşte în mod natural în roşii, parmezan, carne de vită maturata, jamon iberico, produse fermentate, etc. atunci de ce se face că atunci când cauti pe google “monoglutamat de sodiu” primele rezultate sunt:

Monoglutamat de sodiu (MSG sau E621), drogul din alimente – CSID.ro

Monoglutamatul de sodiu, cel mai periculos ingredient din mancarea ta zilnica

Monoglutamatul de Sodiu – E 621 – CrestinOrtodox.ro (uuuu… CrestinOrtodox.ro must be good, oamenii ăia se pricep la ştiinţă)

Monoglutamatul de sodiu, tu stii cat este de periculos pentru copilul tau?

Pentru a explica pun aici un filmuleţ scurt (e fragment dintr-un episod Mind of a chef):

Pe scurt, un doctor a observat că unii din prietenii lui aveau diverse simptome neplăcute (dureri de cap, transpiraţie, etc) după ce mâncau la restaurante chinezeşti şi a denumit acest fenomen: Sindromul Restaurantului Chinezesc, în bucătăria chinezească se foloseşte mult MSG (fie în stare rafinată, fie produse bogate în mod natural în MSG (cum ar fi sosul de soia spre exemplu) deci unii au dedus că asta trebuie să fie explicaţia cea mai plauzibilă (dar deşi această scrisoare e din anii 60 nici până în ziua de astăzi nu există un studiu care să arate legătura dintre MSG şi simptomele sus menţionate).

Desigur e oarecum ciudat, că în restaurantele italiene unde se servesc foarte multe feluri care conţin roşii şi parmezan (ambele foarte bogate în MSG) nu au un “sindrom al restaurantului italian”.

MSG = MAKES STUFF GOOD

Acum că am discutat despre partea ştiinţifică (la care nu mă pricep) să discutăm despre partea culinară (la care mă pricep ceva mai mult). Dacă ne lărgim un pic orizontul căutărilor pe google şi trecem de siteurile de mămici şi creştini ortodocşi, vom descoperi că în comunitatea oamenilor care discută zilnic despre sous vide si reducţii de oţet balsamic MSG are o cu totul altă reputaţie, cea de UMAMIIII… GOOOD… şi acronimul MSG vine de la Makes Stuff Good. Având în vedere că am mai multă încredere în acei oameni decât în CreştinOrtodox punct ro mi-am comandat juma’ de kil de MSG. Nu a fost uşor, în România am găsit un singur magazin care comercializa acest produs (cel puţin on-line) și chiar și acesta încerca să evite folosirea cuvintelor monoglutamat de sodiu sau MSG a preferat Sare chinezească – E621, probabil ca să evite conotațiile negative. Dar în cele din urmă mi-a venit punga, ce arăta cam aşa

img_20160913_111845

Evident, primul lucru pe care îl fac cu o pungă mare de praf alb pe care o primesc e să trag pe nas o doză o gust… are un gust oarecum neutru, uşor sărat, nevastă-mea l-a descris cel mai bine “are gust de chipsuri” (defapt e invers, chipsurile au gust de MSG pentru că mai toate sunt condimentate cu asta).

Apoi am început să gătesc cu el, inclusiv testând mâncăruri gătite în acelaşi fel dar unele cu şi altele fără “drog”. Rezultatele au fost destul destul de neconclusive, uneori se simţea că o variantă e mai bună alteori nu, până la urmă e un simplu potenţiator de arome, dacă are ce să potenţeze te ajută un pic, dar nu va transforma niciodată o mâncare naşpa într-una bună. Dar chiar dacă adaugă 5-10-20% în plus la gust… ăia pot fi decisivi. Nu, nu e o baghetă magică, dar diferenţa se poate simţi, diferența dintre “OK” și  “WOW” e destul de mică. Și în mod clar MSG adaugă acel “yum factor” care te face să vrei să termini tot ce ai în farfurie.

E simplu de folosit, îl adaugi de câte ori adaugi sare, nu dă dureri de cap, nu te face să transpiri (decât dacă ai mâncat picant).

MSG IS CHEATING

Mai mulți bucătari, printre care și unul român și-au exprimat părerea că folosirea MSG ar fi o formă de a trișa, de a păcăli creierul că mâncarea din farfurie e mai bună decât a gătit-o bucătarul.

Serios??? Dar sarea nu e? piperul? folosirea sous-vide-ului? eu as spune ca orice preparat care nu e prajit deasupra focului pe un bat fara condimente e o forma de trisare, ca asa gateau stramosii nostri, bucatarii rai incearca sa ne pacaleasca cu sare, condimente, ierburi aromate si alte prostii sa ne induca in eroare. MSG e parte a acestui arsenal, si dacă cineva îl folosește (fie în formă de pulbere albă sau prin folosirea ingredientelor bogate în MSG) e alegerea celui care gătește. Dar sub nici o formă nu cred că e vorba de “păcălire”.

CONCLUZII – TL;DR

Monoglutamatul de sodiu (MSG) nu este dăunător, sau cel puțin nu într-o măsură mai mare decât orice altă sare (evident depășirea anumitor limite poate pune probleme, la fel ca la orice).

MSG = Makes Stuff Good, dar nu face minuni, nu te aștepta să pui MSG peste o mâncare proastă și să se transforme în mod miraculos într-una bună.

Nu, nu trebuie să folosești MSG ca să obții o mâncare gustoasă, dar dacă pot îmbunătăți ceva, de ce nu aș face-o?

3 thoughts on “Toti cei care mănâncă Monoglutamat de Sodiu (MSG sau E621) vor muri!

  1. Octavian

    Eu cred ca am alergie la chestia asta. De fiecare data cand mananc mancare sau junk food cu msg in ea mi se inroseste fata in anumite locuri si ma apuca mancarimea. Am fost in China si am incercat sa cumpar dar nu am gasit in supermarketuri…le aratam simbolul chinezesc pentru msg si toti rificsu din umeri…zi-mi te rog de unde ai luat-o sa imi comand..macar sa fiu sigur ca chiar sunt alergic. Mersi!

  2. Pingback: Risotto cu gorgonzola și nuci | Food and beyond…

Leave a Reply

